30-300Volt DC regelbare voeding.

 

Voor diverse projekten die je wilt bouwen heb je natuurlijk een regelbare voeding nodig. Voor lage spanningen is dit geen probleem. Voor de hogere spanningen begint het wat lastiger te worden. Hiervoor heb je diverse mogelijkheden om dit "solid state" met transtistoren of FET`s uit te voeren. Maar die sneuvelen bij het geringste overbelasten of sluiting tussen de uitgangen.  Hiervoor heb ik gekozen om de voeding regelbaar te maken door gebruik te maken van buizen, vier stuks in totaal, een neon buis voor stabilisatie, de EF184 stuurbuis, en twee parallel geschakelde EL84. Twee stuks vanwege de stroom die dan wat hoger kan zijn in totaal. En buis kan maar zo`n 60mA aan. En 60-300V/100mA is een redelijk bereik.
De transformator die ik gebruik is zo`n oude uit een buizenradio. Ik weet geen type, maar er staat "M7 614 95.0" op gedrukt aan de zijkant. Spanningen onbelast gemeten zijn 255-0-255V,  7V,  23V,  3-0-3V. 
 


 


 


 

De voeding is in elkaar gezet met twee EL84 regelbaar van ongeveer 55Volt tot 350Volt. Alleen nog zien hoeveel stroom er af genomen kan worden tot de spanning in begint te zakken.   Om de uitgangspanning te kunnen meten heb ik ook een print ontworpen voor een digitale voltmeter, dat digitale gebeurt met de uitlezing van drie stuks nixie buisjes. Deze worden op de oude manier aangestuurd, TTL IC`s.  Eerst een analoog-digitaal omvormer, hiervoor een oude bekende, de CA3162 die ook voor LED displays wordt gebruikt. Of de Russische tegenhanger C520D. Redelijk verkrijgbaar op Ebay.
 

PA2MRX 2014