De "Toroidyne"

Na het maken van enkele kristal ontvangers en regenerative ontvangers leek het mee een goed idee om eens een kristal ontvanger te bouwen door gebruik te maken van toroid ferriten. Ik had al enkele grotes liggen door eerdere experimenten en metingen van de inducties in combinatie van de Q van deze spoelen. Door de ferriet heb je minder windingen nodig om de beoogde inductie te krijgen wat ook weer positive invloed heeft op de Q van de spoel. We zullen zien waar we eindigen.
 


Hierboven de diverse schema`s vanaf het begin.
Versie A is de ontvanger zoals ik had geplant. Aangesloten zoals in dit schema ontving ik niet eens de AM-omroepband (531-1600Khz), maar kwamen de zenders uit het kortegolf gebied door (5-7Mhz). Waarom,..geen idee.
Dus enkele solderingen veranderd om uit te komen in Versie B. Nu ontving ik de middengolfband. Alleen zijn de Nederlandse stations erg zwak, ook `s avonds. Daarom het ontwerp maar weer aangepast en de koppeling tussen de tuner en detector spoel veranderd. De twee toroids kregen hierbij tussen de litz wikkelingen 16 wikkelingen van 0,75mm ge-emmailleerd koperdraad met iedere tweede winding een aftakking. Deze aftakking gaan dan naar de selector schakelaars en dan naar de FT82-61 koppel toroid. Nu kan ik die koppel toroid dus ook weglaten en de twee schakelaars ook aan elkaar knopen zoals in schema Versie Ca. Dat scheelt weer vermogen verlies in die 3e toroid.
 

    
Koppel toroid op mijn pink


Componenten opstelling van de "Toroidyne". Voorkant is licht bruin transparant plexiglas.
De houten onderkant van Meranti hard hout voor kozijnen. (afval timmerman)
 

Met de radio aangesloten zoals in Versie Ca,..bijna...de koppelingen in beide toroids zijn niet gekoppeld via de schakelaars, maar direkt 1:1 met elkaar verbonden, de eerste test maar eens uitvoeren wat ik zoal hoor. Antenne aangesloten, aarde. Ontvangst zeer luid met de NL zenders over de gehele band. Zonder aarde stukken beter. Daarom in de aardleiding maar een 10pF condensator tussen gezet en de aarde weer aangesloten. De selektiviteit ging wel met 1000% omhoog. Dus tijd om die avond maar even te luisteren. Hieronder het log met de ontvangst rapporten. (R5 is een perfect copy)
 


 

In het midden de Bogen T725 audio transformer met selektor (M2 schroefjes). De twee toroids 4C65 (FT140-61) met ongeveer 250H induktie, tuner met 240/48 litze, en de detektor spoel met 160/48 litze. Daartussen dus ieder die 16 windingen met 0,75mm dik koperdraad als koppel spoelen die dus naar de selektor schakelaars gaan. Dit zijn dubbeldek ceramische schakelaars. De nieuwe koppelingen gaan naar het eerste dek. Als alles werkt haal ik de FT82-61 (oude) koppel toroid eraf, die heb ik dan niet meer nodig.
 


Koppel spoelen worden vast gezet, het afvaldraad van de audio transformator wordt weeer hergebruikt.
 


Ziet er goed uit, voorfront en zijkanten van transparant plexiglas.



home

PA2MRX 2013