1929 deutſche morſe ſender.

 

Als opvolgend projekt voor de regenerative ontvanger uit 1926 hoort er natuurlijk een bijpassende zender gemaakt te worden. Een hartley oscillator met een duitse buis lijkt hier de oplossing voor. Een buis die te proberen is, is de RE134 vanaf 1927. Zie rechts het bijpassende schema hiervoor. De LC combinatie is uitgelegt voor de 80meter band. De anode dissipatie is ongeveer 3Watt. Het zendvermogen is dan ook maar heel weinig. Maar dit kan om QRP te werken geen probleem opleveren,  Men kan altijd nog een andere buis kiezen met wat meer vermogen en hier de voedingspanningen op aanpassen.


Dit alles moet gebouwd worden op een hard houten plank met grote cilinderspoelen gemaakt van 6mm dik koperen remleiding. Oude platte mica condensatoren, zoveel mogelijk met componenten of nagemaakte uit de tijd rond 1929. Zie links voor de condensatoren, eentje zelfs met roosterweerstand direct erop gemonteerd, zo`n echte oude in een glazen buisje.

Bovenstaande condensatoren die ik nodig blijk te hebben heb ik dus niet in de goede waardes. Moet ik deze dus zelf namaken,..wat erg. Hiervoor heb ik blanko bruine pertinax plaat genomen en deze op de maat van de condensatoren gezaagd,.. ongeveer 30x26mm. Hierin 2 gaatjes boren voor de holle klinknagel om het geheel samen te persen en vast te zetten. Als dielectricum hiervoor echte mica genomen (ebay) van 0,1mm dik. En als geleider gewone huishoud allu folie. Deze op maat geknipt en om/om met een op maat geknipt stukje mica ertussen gestapeld. Aan twee zijden het pertinax plaatje erop. daarna met de griptang even vastzetten en het geheel opmeten. Blijkt de capaciteit ongeveer 1950pF te zijn. Dit met 2x4 stukjes allu folie met mica ertussen.  Dus het is te doen om dit zelf te maken en je waardes dus zelf te maken.

 

home

pa2mrx juli 2012