Solid State 70cm lineare versterker

 

Nadat de 400watt versterker voor 2 meter klaar is en deze in gebruik is werd het ook tijd om een versterker te maken voor de 70cm band. Het ontwerp dat ik gekozen heb is met de Freescale MRF6V4300. Deze FET kan zo`n 300Watt leveren, Het ontwerp hieronder is een versterker in balans schakeling wat een vermogen zou moeten kunnen leveren van zo`n 600Watt op 430Mhz. Maar door de fet wat te knijpen met minder voedingspanning kan het max ook ingesteld worden op zo`n 400Watt, wat de houdbaarheid alleen maar ten goede komt.

Om te beginnen heb ik nu maar gekozen om de versterker in eerste instantie niet in balans schakeling te maken, maar eerst gewoon een enkele te maken om te bekijken hoe het een en ander allemaal werkt als je het van de grond af ontwerpt en maakt.

Om te beginnen gekeken wat de complexe impedanties van de FET zijn op de in/uitgang. De ingang heeft volgens de datasheet een impedantie van 0,39+J1,26Ω, de uitgang heeft een impedantie van 1,27+J0,96Ω. Dit moet dus aangepast worden naar 50Ω. Dit zijn de impedanties bij 450Mhz, ietjes hoger in de 70cm band, maar ik zie waar ik uitkom.

De impedanie aanpassing wordt gedaan dmv striplines op een printplaat, tot 25Ω en vanaf dat punt met een kwart golf coax van 35Ω verder tot ik aan de 50Ω impedantie kom. Deze berekeningen gedaan met het programma Smith van de Zwitserse TU en diverse andere programmatjes.


 



De aanpassing van 25Ω naar de FET, en van de FET weer terug naar 25Ω is getekend hierboven in de Smith chart, met
daaronder de aanpassing zoals deze op de print is aangebracht met de betreffende condensatoren en microstrips.
 

Nadat het ontwerp zover klaar is deze omgezet naar de layout om deze dan uit te printen op transparant om er een print mee te kunnen maken, de gebruikte print is CuClad250GX, 0,75mm dik met 35Ám dikke koperlaag, dubbelzijdig. Dit is teflon print matriaal.
 

Hier rechts dan de print zoals hij uit de etsbak is gekomen en is schoongemaakt. Niet zo groot dus, het meeste van de ruimte is zoals gewoonlijk de voeding, hoge swr beveiligingen, couplers voor vermogenmeting en meer van die tierlanteintjes. Maar goed het begin is er. Nu nog gaatjes boren voor de doormetalisering rond de stripline, dat worden kleine messing busjes die je aan de 1 kant plat slaat en afsoldeerd. en hele dunne koperfolie rond de zijkanten van de print solderen.


Voor zover ben ik de print nu aan het bezetten met onderdelen. Hiervoor ook een "dummie" transistor gemaakt met enkele zeer laagohmige weerstanden en wat zeer kleine inducties. Deze worden dan op de plek van de echte gezet om het afregelen en plaatsing van de componenten te bepalen. Fijn afregeling gaat dan als laatste als alles klaar is.

Ook ben ik begonnen aan een andere versterker, geen eigen ontwerp. Maar een ontwerp van F5FLN. Dit ontwerp stond Januari 2012 in het duitse blad DUBUS. Deze print is zowel gebouwd en getest alswel tekoop in kit vorm met alle onderdelen voorzien, exclusief power transistor MRFEV5600HR. Deze kit is te koop bij "RFham".
Deze kit kan 500Watt leveren bij 5Watt input, en met wat afregelen en een modificatie van W6PQL zelfs bijna 600Watt.

Hiernaast een diagram zoals deze versterker opgebouwd gaat worden. Ook meteen een ingebouwde verzwakker, mijn TS790 geeft wat meer, en het zou zonde zijn om de versterker op te blazen.

 

 

   

Maart 2013